TREK Checkpoint SL5 aneb zákazník v roli testovacího jezdce.

Není žádnou novinkou že v Juvacyklu nabízíme zákazníkům testovací kola, tak abychom Vám výběr kola co nejvíce usnadnili. A takovou možnost využil i pan Ivan Botek, který se rozhodl, že se o své zážitky podělí s ostatními v této recenzi.

 

Nejprve bych rád řekl, že se nejedná o reklamní článek na značku TREK nebo obchod JUVACYKLO, či jinou značku, kterou v textu zmíním. JUVACYKLO bylo jediné, co bylo ochotné kolo půjčit, za 4 dny jsem zaplatil 2.800 Kč (lepší než utratit 30-100 tis naslepo).Tento text reprezentuje pouze moje osobní a subjektivní názory a zkušenosti, nechci s nikým zabíhat do erudovaných debat. Na profi rady zajděte za prodejci kol. Důvod, proč tohle píšu je ten, že jsem sám hledal informace na internetu o gravel kolech a nic podobného jsem nenašel.

Nejprve rychlá charakteristika mojí osoby, aby jste si mohli udělat představu, kam mě, případně sebe v porovnání se mnou zařadit. 38 let, 186 cm, 80 kg v létě, 85 v zimě, sportuji pravidelně. Na kole aktivně jezdím 1,5 roku, průměrně jezdím rychlostí 25 km/h na rovině. Vlastním enduro/horské kolo SCOTT, mám rád jízdu v čistém terénu. Pro tento účel skvělý stoj, nemá limit, ale na silnici je to takový traktor, se kterým se hodně nadřete. Proto jsem se začal poohlížet po něčem, co by mi dodalo větší univerzálnost. Jako druhé kolo, první, to horské mám v plánu si nechat. A našel jsem kolo typu gravel. Tvary připomíná silniční kolo “závodničku”, také toho z ní dost má. Zásadní rozdíl je ale v tom, že ho můžete vzít i do pole či na lesní cestu, tam je toto kolo jako doma.

Nechtěl jsem slepě kupovat a tak jsem požádal několik prodejen s koly, zda by mi za poplatek nějaký gravel nepůjčili. Vstříc mi vyšli jen v JUVACYKLU a to tak, že během 10 minut bylo kolo objednané od distributora a druhý den bylo připravené a seřízené na prodejně. Kolo TREK Checkpoint SL5 bez nášlapů, velikost 58.

Na kole jsem jel za 4 dny 3x. 24.12 měla manželka dost přesvědčivý výraz, který mi dal najevo, že tento den “půjčovné” bez další diskuze propadne (že nikam nepojedu)….končím obžalobu.

První trasa, asi nejdůležitější z hlediska srovnání (protože před 10-ti dny jsem ji jel za stejných podmínek na tom mém “terénním horáku”). Start v UH, kousek vedle Baťova kanálu, pak mezi rybníky a kolem Tradixu ke dráze. Mezi poli do Sušice, Kudlova, přes Kudlovskou dolinu do kopce na rozcestník Kroměříž-Kvasice. Dále pak směrem na Kvasice, po krátkém sjezdu zabočit do lesa. Výjezd v západní části Halenkovic. Následně po silnici do Spytihněvi a při Baťově kanálu do UH. 43km, výškový zisk 300m. Bylo sychravo, 3st.C. Profil tratě je: silnice 1.tř. (10%) rozbitá silnice 3.tř. (20%), štěrková cesta (20%), polní cesta s trčícími kameny (5%), okresní cesta (na krajích, kde jedete hodně rozbitá s dírami a deformacemi) 45%. Přes bláto od lesních strojů, po obrovské kaluže v deformované cestě.

Empirické zhodnocení: půjčený gravel / moje enduro. Čas 1h:47m / 1h:57m; průměrná rychlost 23,8 km/h / 21,8 km/h. Energie: 1.000 kCal / 1.500 kCal.

Byl jsem trochu rychlejší (zkušenější jezdci by z toho dokázali určitě vytěžit více), ale co bylo zásadní za stejnou trasu na gravelu jsem spotřeboval o 1/3 méně energie v porovnání s endurem!!!! To znamená, že vám zůstane o 1/3 více energie a můžete tak jet mnohem delší vyjížďku. 9 kg vůči 13 kg hmotnosti kola, široké vs. úzké obutí, vzpřímenější vs. více položený, ergonomický a aerodynamický posed byl hodně znát. Spíš jsem měl pocit, že do kopce a v terénu jsem gravel brzdil já. Kolo jakoby mi chtělo vystřelit z rukou a vzlétnout. Jakoby bych vyměnil traktor za sportovní SUV. Na užší úchop v porovnání s horským kolem si zvyknete za 20 minut.

Všechny typy silnic viz výše kolo zvládlo naprosto s přehledem, tam, kde byste silničku už nesli na zádech, případně byli naklepaní jak vánoční řízek nebo měli deformovaný ráfek, zde gravel teprve začíná a je jako ryba ve vodě. Limity vidím až někde v lesních trailech, kde jsou kameny, kořeny a

skoky, i když…. Jistě existují tací, kteří by to zvládli, ale to už jen na vlastní nebezpečí a za vlastní peníze.

Plášť s jemným vzorkem zajistí přilnavost jak v terénu, tak na mokré či zablácené silnici, tedy v podmínkách, kde silniční kolo v rukách hobby jezdce může být až trochu nebezpečné skrz podklouznutí či ztrátu rovnováhy.

Druhá vyjížďka byla do Kroměříže, více méně čistá silnice a pěkná cyklostezka. Zde stojí za zmínku, že jsem jel 35 km při Baťově kanále až do Kroměříže proti silnému větru. I tak jsem měl průměrnou rychlost 22,5 km/h, hojně jsem využíval “berany” pro lepší aerodynamiku. Na svém “horáku” bych jel určitě max. 18 km/h, nebo bych se otočil a jel otrávený zpět. S gravelem se to dalo v pohodě dát. No a pak jsem v Hulíně (když už jsem jel po větru) dostal defekt a neměl lepící sadu ani pumpu (což mám na svém kole stále), takže pro mě manželka musela přijet….další poznatek…pěkně se vede, za 1 hodinu jsem došel z Hulína do Tlumačova. Dále, když sklopíte zadní sedačky, kolo je velmi kompaktní i ve velikosti 58(XL), nemusíte sundávat ani přední kolo…..vozte lepení a pumpu, ať se vás kolemjdoucí děti neptají: “Pane, proč na tom kole nejedete?”….to je jednoduché chapečku, protože jsem šu**n jako ten Lenin, co tady kdysi byl (to jsem si jen myslel)…..

Třetí vyjížďka už nebyla v ničem zajímavá. Snad jen v tom, že mě za 3 dny po sobě vůbec nebolel zadek ze sedla, ani záda, kyčle, ruce apod. z “více položené” polohy. Cítil jsem se skvěle, spíše odpočatě. Díky za super nastavení JUVACYKLO!

Závěrem tedy odpověď na otázku z názvu článku…ANO a stokrát ANO. Gravel je skvělé univerzální kolo, které vám dovolí jet efektivně, dlouho a daleko po silnici, ale pokud uvidíte lesní či polní cestu, dovolí vám bez problému odbočit a navštívit hrad, skály, lom či jiné přírodní památky.

Dá vám téměř úplnou volnost v pohybu, díky své lehkosti se dá přes drsnější terén lehce přenést. Vícedenní výlety se spaním pod širákem nejsou žádný problém, díky montážním otvorům úplně všude, si kolo můžete osadit brašnami jak nad předním kolem, na rámu i pod rámem, tak i nad zadním kolem.

Doporučuji, karbonový rám, přehazovačku s předepínáním, aby řetěz v terénu nemlátil do zadní stavbu, kryt minimálně spodní části rámu proti odletujícím kamínkům. Musím vyzdvihnout (znovu opakuji, žádná reklama) patentované tlumení pod sedadlem od TREKu ISO Speed, to v terénu hodně pomůže. Ke zlepšení výkonu a efektivity obecně, doporučuji nášlapy a bezdušová kola (díky tmelu uvnitř pak nebudete řešit drobné trny jako já v Hulíně a přidá Vám to cca 15%-20% výkonu).

Děkuji JUVACYKLO týmu, za ochotu, vstřícnost, rychlost a nastavení kola. Velmi oceňuji, že jsem gravel (pro mě něco úplně nového), mohl vyzkoušet před tím, než si ho koupím. Dnes přesně vím, co od kola můžu čekat a půjdu na jistotu bez nutnosti předem utratit desítky tisíc korun.

 

Juvacyklo

Rádi Vám pomůžeme s nákupem či zodpovíme jakýkoliv dotaz.